Chắc hẳn bất cứ ai học IELTS Writing cũng sẽ bị ám ảnh bởi một thứ: Compound Sentences/Câu Ghép và Complex Sentences/Câu Phức. Rất nhiều bạn cố gắng viết và bị sai các mẫu câu này. Vậy các bạn nghĩ sao nếu như chúng ta bỏ quách luôn không dùng câu ghép và câu phức?
Có lẽ nhiều người nghĩ rằng nếu một bài chỉ toàn Simple Sentences/Câu Đơn thì sẽ khá ngây ngô và sẽ ăn điểm thấp. Đây thực sự là một hiểu lầm.
Thứ nhất, câu đơn không hề ngây ngô. Bạn có biết câu sau là một câu đơn:
“Being an English teacher with a penchant for syntactical complexity, I love to read simple sentences upon getting up and before going to bed.”
Thứ hai, theo mẫu chấm điểm của IELTS Writing, ở mục Grammatical Range and Accuracy, nếu như không sử dụng các mẫu câu ghép và câu phức thì điểm mục này sẽ dừng lại ở 4 dù các phần ngữ pháp còn lại có tốt đến đâu. Tuy nhiên, nếu ở 3 hạng mục còn lại Task Achievement, Coherence and Cohesion và Lexical Resource chúng ta viết tốt và được 7,7,7 thì tổng bài chúng ta sẽ 6. Nếu được 8,8,8 thì tổng bài sẽ được 7. Nghe không tệ, đúng không?
Vậy là bạn hoàn toàn có thể ăn điểm tốt khi chỉ duy nhất tập trung vào ngữ pháp chuẩn cùng câu đơn đồng thời thực sự hiểu đề và dựng dàn bài tốt cùng với vốn từ ngon. Đây không phải là một chiến thuật thi IELTS truyền thống nhưng nếu chỉ cần tập trung lấy điểm 6, điểm 7 writing thì cũng khá khả thi.
Các bạn có thể tham khảo bài mẫu vô cùng đặc biệt này dưới đây:
Advertising is all around us; it is an unavoidable part of everyone’s life. Some people say that advertising is a positive part of our lives. To what extent do you agree or disagree? (Đề thi chính thức ngày 18/5/2019)
Note: Bài không sử dụng compound sentences/câu ghép và complex sentences/câu phức nhưng với một dàn bài tốt, trả lời rõ ràng cùng vốn từ đa dạng thì vẫn có thể đạt band 7.0.
Our life is surrounded by advertisements. No one can go through the day without seeing them. Many people praise the benefits of advertising. I partly agree with such claims. A moderation in advertising can bring about a certain positive contribution to society. However, excessive and abusive marketing actions can create more harm than good.
A well-developed advertising industry creates many values to society. Firstly, consumers will be fully informed of information on all the goods and services in the market. This is extra helpful with complex products and services such as insurances or medicine. Secondly, certain advertisements can inspire people to better themselves. Nike, for example, often embeds motivational messages in their ads to promote a relentless fighting spirit in the youth. Last but not least, many innovative business models can be formed based on the acceptance of watching advertisements. Google and Facebook are probably the most notable examples. By generating revenue from ads, these companies allow us to use their products for free.
Nevertheless, advertisements can pose significant problems in our lives. Spam emails are undeniably annoying to most people. Also, spammers can also harm the environment via their overuse of electricity. But the worst damages come from false advertising. In competitive markets, many companies misrepresent their products to make their ads more attractive. Some can go as far as faking everything to get money. For example, Theranos cheated many people on their capabilities to do blood testing with just a few drops of blood. They ran many advertisements to glorify their technologies and business founder. Many believed in Theranos’ miracle. Unsurprisingly, the company managed to attract over a billion dollars in investments. All were gone later. In other extreme situations, deaths can happen such as the case of weight loss supplement Hydroxycut. The company had managed to sell over a million units due to aggressive marketing campaigns about superb wonderful effects. It was then banned for death-related incidents.
In conclusion, advertisements are only as good as the intentions of the people behind them. The government should spend more resources on regulating advertisers to ensure a safe environment for all.
(348 words)