Chuyển tới nội dung

GIẢI ĐỀ THI IELTS WRITING TASK 2 CHÍNH THỨC NGÀY 25/11/2021: People are the main source of pollution?

Mặc dù mới xuất hiện vào cuối tháng 11 năm nay nhưng đề bài này đã ngay lập tức được xếp vào top những đề thi khó nhất năm. Do đó, IPP đã kì công làm từ bước phân tích đề, lập outline đến highlinght từ vựng và viết lại thành một bài hoàn chỉnh để các bạn dễ hình dung.

Hãy cùng IPP đi sâu vào từng bước và làm chủ đề thi khó nhằn này nhé!


Đề bài: Research has shown that the transportation of products and people are the main source of pollution. Some people believe the government should be accountable for this, while others believe it is the fault of individuals. Discuss both views and give your opinion.
 

Phân tích đề

Keywords: transportation, source of pollution, government, accountable, fault 

Từ đồng nghĩa với các keywords: 

Transportation of products and people = movement of products and people; traffic

  • Source = contributor/ determinant; contributing/determining + factor/element/aspect/component
  • Pollution = contamination, impurities
  • Government = authority, leaders of countries, the state
  • Individuals = people, citizens, residents, inhabitants
  • Be accountable = be held responsible; be to blame, be liable for doing sth, under obligation to do sth, be obliged to do sth

Dựng khung bài

Bài mẫu

According to research about pollution, the main contributing factor has been found to be the movement of goods and people. Arguments have stemmed between people who hold governments responsible and others who advocate that individual transport users should be to blame. Personally, it will be necessary to examine both perspectives before delivering my opinion. 

On the one hand, the authorities are thought to be accountable for pollution caused by traffic because they are responsible for ensuring that transportation routes are clear and unobstructed. Since pollution can prevent traffic from flowing smoothly, as is the case with waste-dumping on roads, governments should be to blame for any environmental contamination under their supervision. In order to rectify this issue, some authorities have come up with environmental regulations for transportation. This course of action, while viable because the state is the only entity capable of enforcing, might not be in the best interest of businesses, as their moving expenses would undoubtedly increase.

On the other hand, those who support holding people responsible for pollution as a result of transportation activities cite the fact that individual transports make up the majority of traffic. Taking the logic of these aforementioned proponents further, transport users would have to reduce their pollution output, such as carbon footprint, if they are to lessen their environmental impact. A good idea to achieve this is to use less detrimental vehicles; however, efforts to implement solutions on a significant scale are likely to be difficult if left completely to individuals’ will.

In conclusion, it is possible to perceive that practical measures from either way of thinking would have both pros and cons. From my perspective, the pollution incurred by the movement of products and people should not be the responsibility of any single party; instead, cooperation should be valued in order to derive the best outcome.

Từ vựng hay đã dùng

  • Unobstructed (adj.): ko bị cản trở
  • Rectify (n.): sửa chữa, giải quyết
  • Cite sth (v.): viện dẫn
  • Proponent (n.): người ủng hộ
  • Carbon footprint (n.): dấu chân carbon
  • Incur (v.): phát sinh
  • Party (n.): bên
  • Derive sth (v.): thu được (synonym của obtain)
     

Chúc các bạn học tốt!

IPP IELTS

Chia sẻ:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Danh mục

Học viên điểm cao

Thạc sĩ Tú Phạm

8.5 IELTS OVERALL

  • Đạt 8.5 IELTS Overall (Speaking 9.0)
  • Thạc sĩ Thương mại quốc tế & Quản trị tại Anh Quốc
  • Nhà sáng lập IPP IELTS, hướng dẫn hơn 450 bạn đạt điểm thi đầu ra 7.0+, trong đó có hơn 100 bạn đạt 8.0-8.5
  • Đồng sáng lập PREP.VN – Nền tảng học luyện thi Tiếng Anh Online – 8 năm kinh nghiệm luyện thi IELTS 2013 – 2021
  • Cố vấn học thuật trong các chương trình của Hội Đồng Anh tại Hà Nội và TP. Hồ Chính Minh (2015-2019)
  • Tác giả cuốn sách “38 Chủ điểm từ vựng thiết yếu cho IELTS 7.0+”
  • Tác giả cuốn sách “60 Bài mẫu IELTS Speaking band 8.0″
  • Diễn giả tại nhiều sự kiện về IELTS

Với 8 năm kinh nghiệm hướng dẫn và giảng dạy IELTS, thầy Tú đã ghi dấu ấn với học viên bằng lối tiếp cận kiến thức mới lạ, độc đáo. Thầy đã truyền cảm hứng, vun đắp niềm yêu thích học Tiếng Anh thông qua hoạt động tương tác; từ đó giúp các bạn học viên hình thành và phát triển tư duy ngôn ngữ. Đến với mỗi buổi học, thầy Tú luôn tạo cảm giác thoải mái và gần gũi để học viên dễ dàng thích nghi và tiếp thu kiến thức mới.

Ms Trần Anh Thư

8.5 IELTS OVERALL

  • Đạt 8.5 IELTS Overall
  • 6 năm kinh nghiệm luyện thi IELTS
  • Giảng viên Đại học Ngoại ngữ, Đại học Quốc Gia Hà Nội
  • Cử nhân Sư phạm ngôn ngữ Anh, Đại học Ngoại ngữ, Đại học Quốc Gia Hà Nội
  • Thạc sĩ TESOL (Chứng chỉ quốc tế về phương pháp giảng dạy tiếng Anh)
  • Victoria University, Melbourne, Australia
  • Tham gia biên soạn Sách giáo khoa Tiếng Anh của NXB Đại học Sư Phạm và National Geographic Learning

“Tận tình, tỉ mỉ, chân thành” là những từ học viên miêu tả về phong cách giảng dạy của cô Anh Thư. Cô áp dụng phương pháp tiếp cận rất cụ thể giúp học viên nắm vững kiến thức và tự tin sau mỗi buổi học. Bên cạnh khối thành tích khủng, cô Anh Thư luôn khiến học viên yêu quý bởi tính cách gần gũi, thân thiện và nụ cười rạng rỡ đầy sức sống.